اتصالات گالوانیزه چیست و انواع آن کدامند؟

 اتصالات گالوانیزه از پوشش و یا روکشی از جنس گالوانیزه به وجود آمده‌اند و به این صورت، مقاوم سازی شده‌اند. اما چرا اصلا لوله ها را گالوانیزه می کنند؟ دلیل اصلی گالوانیزه کردن لوله ها افزایش مقاومت آنها است. قرار گرفتن مداوم در معرض عناصر باعث خوردگی فولاد می شود و شما نمی توانید برای همیشه مقداری از فولاد را در برابر عناصر محافظت کنید و اینجاست که گالوانیزه وارد عمل می شود. با کمک گالوانیزه کردن، سطح فولاد شانس بیشتری برای تحمل عناصر برای مدت طولانی دارد. باید توجه کنید که مواد گالوانیزه هیچ ناخالصی ای نداشته باشند و در این صورت است که لوله گالوانیزه در برابر خوردگی یا زنگ زدگی مقاوم می شود. برای دیدن لیست قیمت لوله گالوانیزه کلیک کنید. در ادامه کامل تر اتصالات گالوانیزه را شرح می دهیم.

اتصالات گالوانیزه


اتصالات گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه که بسیاری از افراد آن را به لوله سفید می شناسند به انواع لوله های آهنی و فولادی اطلاق می شود که در طی فرآیند گالوانیزه با لایه ای از فلز روی پوشانده شده و در برابر رطوبت و پوسیدگی مقاوم می شوند. بدون استفاده از پوشش گالوانیزه، سطح لوله در معرض هوا و رطوبت قرار می گیرد و این موضوع می تواند بعد از مدتی باعث خوردگی لوله شود.

معمولا از لوله های گالوانیزه برای انتقال مایعات استفاده می شود و کاربرد اصلی انواع گالوانیزه برای انتقال حرارت، گاز و آب و همچنین ساختمان سازه های فلزی است و به همین دلیل در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. از کاربرد لوله گالوانیزه می توان به تابلوهای کنار جاده، تیرهای برق، انتقال آب و فاضلاب، لوله کشی ساختمان، موتورخانه، تهویه ساختمان، تصفیه خانه، آبرسانی، برج های مخابراتی، گلخانه ها و ساخت سازه های فلزی اشاره کرد. برای دسترسی به لیست قیمت اتصالات گالوانیزه کلیک کنید.

مزایای لوله های گالوانیزه

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ ‌زدگی ( لوله های گالوانیزه نه تنها در برابر آب پوسیده نمی شوند، بلکه باعث سخت شدن لوله و افزایش مقاومت آن می شود)
  • مقاوم در برابر آتش ‌سوزی
  • قیمت مناسب اتصالات
  • مقاوم در برابر دما و فشارهای بالا
  • عدم نفوذ اکسیژن از جداره‌های لوله
  • مقاومت مکانیکی مناسب
  • امکان بازرسی و کنترل آسان

انواع اتصالات گالوانیزه

با توجه به نوع کاربرد اتصالات گالوانیزه می‌توان این نوع از اتصالات را به چند دسته تقسیم بندی کرد.

اتصالات دنده‌ای گالوانیزه

این نوع از محصولات با استفاده از دنده‌هایی که بر روی لوله‌ها و اتصالات وجود دارد، قابلیت اتصال به یکدیگر را دارند. از جمله مزایای اتصالات دنده ای گالوانیزه می توان به عدم نیاز به مهارت بالا هنگام نصب، کارآیی بالا، قابلیت آب بندی مناسب در دما و فشار متوسط و مقاومت در برابر خوردگی اشاره کرد لازم است بدانید که آن ها دارای یک عیب بزرگ هستند و آن عیب این است که سایز و ابعاد آن‌ها بسیار محدود است.  در بیشتر موارد این دسته از اتصالات گالوانیزه، سایز 10 تا 12 سانتی متر را دارا هستند.

اتصالات فلنج دار گالوانیزه

در این نوع از اتصالات گالوانیزه، به طور معمول فلنج به صورت دنده‌ای و یا جوشی به سر لوله‌ها متصل می‌شوند و با استفاده از پیچ و مهره به لوله بسته می‌شوند و محکم می‌گردند.این دسته از اتصالات گالوانیزه از جنس آلیاژ چدن به وجود می‌آیند. اما از این نوع اتصلات در کجا استفاده می کنند؟ از اتصالات فلنج دار گالوانیزه در بیشتر موارد برای بستن لوله‌ها در هنگام تغییر دادن مسیر استفاده می‌کنند و یا برای تغییر دادن قطر لوله؛ در این شرایط، به اتصالات فلنج دار گالوانیزه اتصال دهنده شیر به لوله نیز گفته می‌شود. در صورتی که می خواهید لیست قیمت فلنج را ببینید کلیک کنید.

اتصالات زانوئی گالوانیز

زانویی گالوانیزه یکی از اتصالات بسیار پرکاربرد در صنایع فعال در کشور است که به منظور عوض کردن مسیر لوله‌ها در خطوط لوله های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع زانویی گالوانیزه می توان به زانو گالوانیزه 90 درجه، زانویی 45 درجه گالوانیزه، زانویی چپقی گالوانیزه، زانویی گالوانیزه توپی برزیلی و زانویی شعاع بلند گالوانیزه اشاره کرد.

اتصالات درپوش گالوانیزه

از این نوع از اتصالات معمولا برای مسدود کردن انتهای مسیر لوله کشی استفاده می‌کنند. این مسدودیت به طور دائم انجام می پذیرد.

اتصالات سه راهی گالوانیزه

از دیگر انواع اتصالات گالوانیزه می‌توان به اتصالات سه راهی این محصولات اشاره کرد. خود این اتصالات به سه دسته تقسیم می شوند: سه راهی تبدیل، سه راهی کج و سه راهی مساوی.

از هر کدام از این اتصالات در شرایط و موقعیت خاصی استفاده می‌شود. برای نمونه در مواقعی که قصد داشته باشند قطر لوله را تغییر دهند، از سه راهی تبدیل استفاده می‌کنند. اما در شرایطی که بخواهند سه انشعاب جداگانه و به صورت کاملا مساوی در لوله به وجود آورند، سه راهی مساوی را مورد استفاده قرار می‌دهند. لازم است بدانید که در بیشتر موارد، سه راهی کج، زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بازوها، زاویه کوچک‌تری داشته باشند و به صورت عمود بر لوله نیز قرار گرفته باشند.

اتصالات مغزی گالوانیزه

مغزی ها هم از جمله اتصالات کاربردی هستند و در مدارات لوله کشی کاربرد زیادی دارد و برای دو قسمت با دنده داخلی استفاده می شوند. مغزی معمولی از دو سر دنده خارجی تشکیل شده و برای اتصالات دنده ای و هم قطر بهترین گزینه است. مغزی تبدیل کارایی متفاوتی دارد و اگر چه دو سر دنده خارجی دارد اما برای اتصالات با قطر متفاوت استفاده می شود. مغزی ها دوام اتصالات را دو چندان می سازند. برای اینکه اتصالات به صورت کاملا استاندارد انجام شوند باید مغزی متناسب با سایز و قطر لوله انتخاب شود.

اتصالات چپقی گالوانیزه

اتصالات چپقی گالوانیزه شباهت زیادی به اتصالات زانویی دارد زیرا از آن برای تغییر مسیر لوله استفاده می کنند و تنها تفاوت آن در دو سر اتصال است که یک طرف آن را نری و سر دیگر را مادگی تشکیل می دهد. این اتصال پوششی از جنس روی دارد و چون این فلز در مقابل مواد شیمیایی دوام بیشتری دارد از این اتصالات در صنایع پر آسیبی چون پتروشیمی و شیمیایی استفاده می کنند. چپقی به روش لوله گالوانیزه سرد و لوله گالوانیزه گرم ساخته می شود و دارای بافتی متراکم است.

اتصالات بوشن گالوانیزه

این نوع اتصالات، از جمله اتصالات رایج گالوانیزه به شمار می‌رود. از این دسته از اتصالات به طور معمول، برای وصل کردن دو لوله به یکدیگر استفاده می‌کنند. هم‌چنین در شرایطی که قصد داشته باشند یک لوله را به دستگاه متصل نمایند، اتصالات بوشن گالوانیزه را مورد استفاده قرار می‌دهند. لازم است این نکته را نیز در نظر داشته باشید که دنده اتصالات بوشن گالوانیزه، در بخش داخلی این اتصال قرار گرفته است.

اتصالات گپ گالوانیزه

یکی دیگر از اتصالات پر کاربرد گالوانیزه در صنایع مختلف، اتصالات گپ گالوانیزه هستند. لازم است بدانید که از آنجایی که دنده اتصال گپ گالوانیزه بر روی بخش خارجی آن واقع شده است، بنابراین از این نوع از اتصالات در بیشتر موارد، برای مسدود کردن انتهای مسیر لوله استفاده می‌کنند. اما گپ گالوانیزه سطح کاربری گسترده تری دارد و می توان از ان به عنوان رابط، انشعاب دهنده، تقسیم کننده، متصل کننده، کاهنده سایز، انسداد کننده، تغییر دهنده مسیر و … نیز استفاده کرد. برای انتصال سیالات مایع و گاز بهترین گزینه بوده که در مقابل رطوبت و حرارت و مواد شیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

اتصالات مهره و ماسوره گالوانیزه

به اتصالات مهره و ماسوره، اتصالات چند تکه نیز گفته می‌شود. در بیشتر موارد از این دسته از اتصالات گالوانیزه در مواقعی استفاده می‌کنند که قصد داشته باشند لوله مورد نظر را به دستگاه متصل نمایند. انجام این کار به ویژه در فضاهایی که محدودیت وجود دارد، از طریق به کار گیری اتصالات مهره و ماسوره گالوانیزه، امکان پذیر می‌ باشد. اتصالات مهره و ماسوره با جنس های مختلف ساخته می شوند که نمونه های گالوانیزه بیشترین دوام و کارایی را دارند.

اتصالات روپیچ و توپیچ گالوانیزه

انواع اتصالات روپیچ و توپیچ گالوانیزه به نحوی طراحی و تولید می‌شوند که در بخش‌های داخلی و هم‌چنین بخش خارجی خود، دارای دنده هستند و از اتصالات روپیج توپیچ تنها جهت اتصال آسان و باز شدن راحت لوله های گالوانیزه تولید شده اند. این نوع از اتصالات به صورت چند لایه بوده و در مقابل فشار هم دوام زیادی دارد و دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شود. کارایی این نوع اتصالات بسیار ساده بوده و در کمترین زمان بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند.

 

 

Comments

Popular posts from this blog

اتصالات مانیسمان چیست و انواع آن کدامند؟